Allmänna villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor förstås med:

Ångerrätt: den tidsperiod inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte handlar i egenskap av yrke eller företag och ingår ett distansavtal med företaget;

Dag: kalenderdag;

Långsiktig transaktion: ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller avhoppplikt sträcker sig över tid;

Beständig dataträgers: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller företaget att lagra information som riktar sig personligen till honom på ett sätt som möjliggör framtida referens och oförändrad reproduktion av den lagrade informationen.

Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att avstå från distansavtalet inom ångerrättsperioden;

Företag: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;

Distansavtal: ett avtal där, inom ramen för ett av företaget organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, enbart används en eller flera tekniker för distanskommunikation fram till och med avtalets ingående;

Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företaget befinner sig i samma rum samtidigt.

Allmänna Villkor: dessa Allmänna Villkor från företaget.

Artikel 2 – Företagets identitet

speg.se administreras av CORGIAN LTD, en juridisk enhet registrerad under organisationsnummer 15901620 och med säte på 26 Store Street, London WC1E 7BT, England. På webbplatsen används termerna "vi", "oss" och "vår" för att hänvisa till speg.se.

support@speg.se

Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företaget och för varje ingånget distansavtal och beställningar mellan företaget och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås, ska texten av dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta rimligen inte är möjligt, kommer det att anges innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren kan ses hos företaget och att de på konsumentens begäran snarast möjligt skickas kostnadsfritt.

Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan avvikande från föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten av dessa allmänna villkor göras tillgänglig elektroniskt för konsumenten på ett sätt så att den enkelt kan lagras på en beständig dataträgers. Om detta rimligen inte är möjligt, kommer det att anges innan distansavtalet ingås var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas kostnadsfritt elektroniskt eller på annat sätt.

Om det, utöver dessa allmänna villkor, även finns specifika produkt- eller tjänstevillkor som gäller, är andra och tredje stycket tillämpliga och konsumenten kan alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är mest fördelaktig för honom vid motstridiga allmänna villkor.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor helt eller delvis är ogiltiga eller ogiltigförklaras, förblir avtalet och dessa villkor i övrigt i kraft, och den aktuella bestämmelsen ska omedelbart ersättas genom en bestämmelse som så långt som möjligt motsvarar syftet med den ursprungliga.

Situationer som inte regleras av dessa allmänna villkor ska bedömas "i anda" av dessa allmänna villkor.

Otydligheter om tolkningen eller innehållet av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i anda" av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller sker under särskilda villkor, ska detta tydligt anges i erbjudandet.

Erbjudandet är fritt. Företaget har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrann beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en god bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om företaget använder bilder är dessa en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller felaktigheter i erbjudandet binder inte företaget.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är indikativa och kan inte ge anledning till skadestånd eller uppsägning av avtalet.

Bilder av produkter är en sanningsenlig återgivning av de erbjudna produkterna. Företaget kan inte garantera att de återgivna färgerna exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information, att det för konsumenten är tydligt vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till accept av erbjudandet. Detta avser särskilt:

priset, med undantag för klareringskostnader och importmoms. Dessa ytterligare kostnader ska stå för kundens räkning och risk. Posten och/eller kurirtjänsten kommer att använda den särskilda regleringen för post- och kurirtjänster för import. Denna reglering gäller när varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket även är fallet här. Post- och/eller kurirtjänsten kommer att ta ut momsen (eventuellt tillsammans med de angivna klareringskostnaderna) från mottagaren av varorna;

eventuella fraktkostnader;

hur avtalet ska ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;

huruvida ångerrätten gäller eller inte;

betalningssätt, leverans och utförande av avtalet;

tidsramen för accept av erbjudandet eller tidsramen inom vilken företaget garanterar priset;

hur kommunikationskostnaderna för distanskommunikation beräknas, om dessa kostnader baseras på en annan grund än den vanliga grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;

huruvida avtalet kommer att arkiveras efter ingåendet och hur det kan konsulteras av konsumenten;

hur konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och om så önskas rätta de uppgifter han tillhandahållit i samband med avtalet;

eventuella andra språk på vilka, förutom Sverige, avtalet kan ingås;

de etiska riktlinjer som företaget har underkastat sig och hur konsumenten kan konsultera dessa etiska riktlinjer elektroniskt;

den minimala varaktigheten av distansavtalet i händelse av en långsiktig transaktion.

Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.

Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4.

Om konsumenten accepterar erbjudandet elektroniskt, ska företagaren omedelbart bekräfta mottagandet av denna accept via elektronisk väg. Avtalet kan hävas av konsumenten så länge företagaren inte har bekräftat mottagandet.

När avtalet ingås elektroniskt, vidtar företagaren lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra överföringen av data och garanterar en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska företagaren vidta relevanta säkerhetsåtgärder.

Företagaren har rätt att, inom lagens ramar, utvärdera om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter och andra relevanta faktorer för att säkert ingå avtalet. Om företagaren, baserat på denna bedömning, har goda skäl att inte ingå avtalet, får hen neka beställningen eller ställa särskilda villkor för dess utförande.

Företagaren ska tillhandahålla följande information till konsumenten, skriftligen eller i ett format som kan lagras på ett hållbart medium:

  1. Företagarens adress där konsumenten kan framföra klagomål.
  2. Villkor och anvisningar för utnyttjande av ångerrätten eller en tydlig angivelse om när ångerrätten inte gäller.
  3. Information om garantier och efterköpsservice.
  4. De uppgifter som anges i artikel 4 punkt 3, om dessa inte redan har delgetts konsumenten före avtalets ingående.
  5. Villkor för uppsägning av avtalet om det löper längre än ett år eller har en obestämd löptid.

Vid långtidsavtal gäller ovanstående bestämmelser endast för den första leveransen.

Alla avtal ingås med förbehåll för tillräcklig tillgång till de aktuella produkterna.

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten rätt att ångra avtalet inom 14 dagar utan att ange skäl. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att konsumenten eller en av konsumenten utsedd representant har tagit emot produkten.

Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Produkten får endast packas upp eller användas i den utsträckning som krävs för att bedöma om den ska behållas. Om konsumenten utnyttjar ångerrätten ska produkten returneras i sitt originalskick och med alla tillbehör, enligt företagets rimliga och tydliga instruktioner.

Konsumenten ska informera företagaren om att hen vill utnyttja ångerrätten inom 14 dagar efter mottagandet av produkten, genom ett skriftligt meddelande eller e-post. Efter detta meddelande ska produkten returneras inom ytterligare 14 dagar, och konsumenten ska kunna bevisa att produkten har skickats tillbaka i tid, exempelvis med ett kvitto på frakt.

Om konsumenten inte meddelar sitt utnyttjande av ångerrätten inom den angivna tiden, eller inte returnerar produkten, är köpet definitivt.

Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt

Om konsumenten utnyttjar ångerrätten står hen själv för returfrakten.

Eventuella betalningar från konsumenten återbetalas inom 14 dagar efter att företagaren mottagit produkten eller fått bevis på att den har returnerats.

Artikel 8 – Undantag från ångerrätt

Företagaren kan undanta vissa produkter från ångerrätten om detta tydligt anges i erbjudandet eller senast innan avtalet ingås.

Undantag gäller för produkter:

  1. Framställda enligt konsumentens specifikationer.
  2. Som är personliga till sin natur.
  3. Som inte kan returneras på grund av sin natur.
  4. Som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  5. Med priser som påverkas av finansmarknadens svängningar utanför företagets kontroll.
  6. Som består av enskilda tidningar eller tidskrifter.
  7. Audio- och videoinspelningar samt mjukvara där plomberingen har brutits.
  8. Hygienprodukter där plomberingen har brutits.

Undantag från ångerrätten gäller även för tjänster:

  1. Logi, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som utförs på en viss dag eller inom en viss period.
  2. Där leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen löpt ut.
  3. För vadslagning och lotterier.

Artikel 9 – Priset

Under giltighetstiden som anges i erbjudandet får priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte höjas, förutom vid ändringar i momssatser.

Som undantag får företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser påverkas av fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte kan kontrollera. Det ska anges i erbjudandet att dessa priser är riktpriser och kan variera.

Prisökningar inom tre månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de beror på lagstadgade regleringar eller bestämmelser.

Prisökningar som sker tre månader efter avtalets ingående är tillåtna endast om detta anges i avtalet och:

  • de beror på lagstadgade regleringar eller bestämmelser, eller
  • konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag prisökningen träder i kraft.

Leveransorten bestäms enligt artikel 5, första stycket, i mervärdesskattelagen och är där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU, och därför kommer importmoms och eventuella tullkostnader att debiteras konsumenten av fraktbolaget. Företagaren kommer inte att debitera någon moms.

Alla priser anges med reservation för tryck- och skrivfel. Företagaren tar inget ansvar för följder av sådana fel och är inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.

Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti

Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, rimliga krav på kvalitet och användbarhet samt gällande lagar och regler vid avtalets ingående. Om annat syfte har avtalats, garanteras även produktens lämplighet för det ändamålet.

Eventuella garantier som ges av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagstadgade rättigheter som konsumenten har enligt avtalet.

Fel eller felaktigt levererade produkter måste anmälas skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nyskick.

Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Företagaren ansvarar dock inte för produktens lämplighet för specifika användningsområden eller för råd om användning.

Garantin gäller inte om:

  • Konsumenten själv eller genom tredje part har reparerat eller ändrat produkten.
  • Produkten har utsatts för onormala förhållanden, hanterats vårdslöst eller använts i strid med instruktioner från företagaren eller förpackningen.
  • Defekten är ett resultat av myndighetskrav gällande materialens natur eller kvalitet.

Artikel 11 – Leverans och utförande

Företagaren ska iaktta största noggrannhet vid mottagande och hantering av produktbeställningar.

Leverans sker till den adress som konsumenten har angett.

Företagaren ska, i enlighet med artikel 4 i dessa villkor, utföra accepterade beställningar så snabbt som möjligt, dock senast inom 30 dagar, om inte en längre leveranstid har avtalats med konsumenten. Vid försening eller ofullständig leverans ska konsumenten informeras senast 30 dagar efter beställningen. Konsumenten har då rätt att kostnadsfritt häva avtalet och kan även ha rätt till skadestånd.

Vid hävning av avtalet ska företagaren återbetala det betalda beloppet så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter hävningen.

Om en produkt inte kan levereras, ska företagaren försöka erbjuda en ersättningsprodukt. Vid leverans av en ersättningsprodukt ska konsumenten informeras tydligt och begripligt om detta. Konsumenten har även rätt att ångra köpet av en ersättningsprodukt, och eventuell returfrakt betalas av företagaren.

Risken för skador och/eller förlust av produkter övergår till konsumenten först vid leveransen, eller vid mottagande av en representant som konsumenten har utsett och informerat företagaren om, såvida inte annat uttryckligen har avtalats.

Artikel 12 – Löpande avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett avtal som löper på obestämd tid och som innebär regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan även säga upp ett tidsbegränsat avtal som omfattar regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster mot slutet av avtalets löptid, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

För båda typer av avtal gäller att konsumenten:

  • när som helst kan säga upp avtalet, utan att vara bunden till särskilda tidpunkter eller perioder;
  • kan säga upp avtalet på samma sätt som det ingicks;
  • alltid har rätt att säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har förbehållit sig själv.

Förlängning

Ett tidsbegränsat avtal som avser regelbunden leverans av produkter eller tjänster (inklusive elektricitet) får inte automatiskt förlängas eller förnyas för en viss period.

Som undantag får tidsbegränsade avtal för regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetsbrev och tidskrifter automatiskt förlängas för en period på högst tre månader, förutsatt att konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet mot slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.

Om ett tidsbegränsat avtal för regelbunden leverans automatiskt förlängs på obestämd tid, ska konsumenten kunna säga upp det när som helst med en uppsägningstid på högst en månad. Om leveransen sker mindre än en gång per månad, gäller en uppsägningstid på högst tre månader.

Provsändningar eller introduktionsabonnemang på dagstidningar, nyhetsbrev och tidskrifter får inte automatiskt förlängas och avslutas automatiskt vid periodens slut.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år, har konsumenten rätt att säga upp det när som helst efter ett år med en uppsägningstid på högst en månad, om inte rimlighet och rättvisa kräver att uppsägning först sker vid avtalets slut.

Artikel 13 – Betalning

Om inget annat överenskommits, ska konsumenten betala de utestående beloppen inom sju arbetsdagar efter att ångerfristen enligt artikel 6.1 har påbörjats. Vid avtal om tjänster börjar denna period när konsumenten har mottagit en bekräftelse på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i sina betalningsuppgifter till företagaren.

Vid utebliven betalning har företagaren, inom lagens ramar, rätt att debitera konsumenten för de rimliga kostnader som denne har informerats om i förväg.

Artikel 14 – Reklamationshantering

Klagomål om avtalets utförande ska lämnas in till företagaren inom sju dagar efter att konsumenten upptäckt bristerna, och de ska vara tydligt och fullständigt beskrivna.

Företagaren ska svara på inkomna klagomål inom 14 dagar från mottagandet. Om mer tid krävs för att hantera klagomålet, ska konsumenten informeras om detta inom samma period och få en indikation om när ett mer utförligt svar kan förväntas.

Om klagomålet inte kan lösas i samförstånd, uppstår en tvist som kan prövas enligt företagets tvistlösningsförfarande.

Ett klagomål befriar inte företagaren från sina skyldigheter, om inte annat uttryckligen avtalats.

Om klagomålet anses berättigat, kommer företagaren att, efter eget val, ersätta produkten utan kostnad eller reparera den.

Artikel 15 – Tvister

På avtal mellan företagaren och konsumenten gäller endast svensk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.

Artikel 16 – CESOP

På grund av de skärpta reglerna från 2024 enligt lagen om ändring av mervärdesskattelagen (1968) och implementeringen av Central Electronic System of Payment Information (CESOP) kan betalningsleverantörer registrera uppgifter i det europeiska CESOP-systemet.